Turecka firma Aselsan pomyślnie przeprowadziła pierwsze, podwodne testy autonomicznego pojazdu podwodnego, który ma zrewolucjonizować pracę pod wodą. Ma być do użytku cywilnego jak i wojskowego. Wyniki mają być zadowalające.
System AUV 62-AT jest przeznaczony do zaawansowanego szkolenia w zakresie zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), a jego pozyskanie ma przełożyć się na wzrost możliwości wspomagania procesu szkolenia oficerów i marynarzy odpowiedzialnych za tego typu działania w siłach polskiej Marynarki Wojennej. Wartość zamówienia wynosi ok. 70 mln koron szwedzkich netto (30 mln zł), a dostawa systemu zostanie zrealizowana w 2024 roku.
Szwedzki koncern otrzymał kontrakt od Marynarki Wojennej USA na półautonomiczny zdalnie sterowany pojazd Double Eagle (SAROV), które zostaną przekazane Siłom Morskim Kuwejtu. Podobne wyposażenie znajduje się na polskich niszczycielach min typu Kormoran II.
Agencja Uzbrojenia poinformowała o zawarciu z Saab Dynamics AB umowy na dostawę autonomicznego systemu treningowego AUV 62-AT do szkolenia w zwalczaniu okrętów podwodnych.
Wiceminister obrony narodowej Marcin Ociepa poinformował, że Marynarka Wojenna zamierza pozyskać dwa okręty rozpoznania radioelektronicznego Delfin. Umowa w tej sprawie jest procedowana.
Saab podpisał z Dowództwem Portu Wojennego w Gdyni umowę na dostarczenie zintegrowanego wsparcia logistycznego dla systemów Double Eagle Mk III i Double Eagle SAROV. Kontrakt opiewa na 14,7 mln zł i będzie realizowany w latach 2021-2023. Zakres dostaw w poszczególnych latach obejmie dostawy części zamiennych, narzędzi specjalnych, dokumentacji technicznej oraz szkolenia.
Saab otrzymał zamówienie na dostawy systemu "Double Eagle Sarov", przeznaczonego do działań przeciwminowych (MCM). System zostanie dostarczony dla niszczycieli min typu "Kormoran II", budowanych dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach konsorcjum w stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy Remontowa Holding. Dostawy zaplanowano na lata 2021-2022.
Szczegółowa wiedza na temat kształtu dna morskiego ma kluczowe znaczenie, m.in. dla bezpieczeństwa nawigacji. Autonomiczne rozwiązania są przyszłością mapowania dna morskiego – autonomiczne pojazdy mogą być rozmieszczane i kontrolowane niemal z każdego miejsca. Niedługo będą badać także wybrzeże i dno Bałtyku. Powstaje statek trójkadłubowy, który na pokład zabierze nawet najcięższe urządzenia, będzie w stanie wykonywać badania na wzburzonym morzu, a przy tym będzie działał na systemy ekologicznego napędu.
Stocznia Remontowa Shipbuilding rozpoczęła w Gdańsku budowę drugiego z serii trzech niszczycieli min projektu 258 Kormoran II dla polskiej Marynarki Wojennej. Uroczyste cięcie blach odbyło się we wtorek. Okręt ma być gotowy za trzy lata.
Polska musi być silna na Bałtyku – powiedział minister obrony narodowej Antoni Macierewicz podczas uroczystości wprowadzenia do służby niszczyciela min ORP Kormoran II, która odbyła się we wtorek. Zorganizowano ją w 99. rocznicę odtworzenia polskiej Marynarki Wojennej. Zdaniem szefa MON, MW była „przez wiele lat, z różnych powodów, zaniedbana”.
Finowie wytyczają nowy kurs statkiem Electramar. Stocznie z UE i Dalekiego Wschodu za burtą
Dwie osoby zginęły w wyniku zderzenia motorówki ze statkiem wycieczkowym
Dostawy cementu i betonu do budowy elektrowni jądrowej będą dużym wyzwaniem
Ukraińcy informują o zatopieniu rosyjskiego trałowca
Prezydent Chile: sprzeciwimy się wszelkim próbom wydobycia surowców na Antarktydzie
Puchar PZŻ w Krynicy Morskiej otwiera sezon regatowy